Richenell is opgegroeid in Delft en heeft een enorme groei doorgemaakt door zijn vele studies in verschillende lagen van de maatschappij door dit van dichtbij meegemaakt te hebben. Nadat Richenell zijn Mavo heeft afgerond, heeft hij gestudeerd in Rotterdam bij het Zadkine College voor de opleiding Sport en Bewegen. Na deze opleiding afgerond te hebben heeft hij gestuurd in Haarlem aan het CIOS, de eerste originele sportopleiding in Nederland. Vervolgens heeft Richenell in Rotterdam zijn Economische Bachelor behaald bij Inholland Rotterdam – Creative Business. Na zijn Bachelor heeft Richenell bij de zeer hoog aangeschreven universiteit King’s College London zijn Master of Science behaald in International Marketing. Hierna werd Richenell door Nike gevraagd om een team te leiden bij Nike op het hoofdkantoor in Hilversum, waar hij diverse managementposities heeft gehad allemaal met een sterke focus op Global Brand Campaigns, Digital Brand Marketing, Content Marketing, E-Commerce, Sales Funnels. In 2015 kreeg Richenell de mogelijkheid om een team van 12 personen te leiden voor Nike in Dubai, Verenigde Arabische Emiraten. Deze ervaring gaf Richenell ook de mogelijkheid om naast Nike verantwoordelijk te zijn voor distributiemerken Vans, Timberland, Columbia en The North Face. Na twee succesvolle jaren wilde Richenell graag een nieuwe uitdaging en ging hij aan de slag als Senior Global Marketing en Communicaties Manager bij Royale PHILIPS op het hoofdkantoor in Amsterdam. Dit was een wereldwijde rol, waarbij hij verantwoordelijk was voor de Beauty Marketing en Communicatiecampagnes en alle online en offline uitingen.
“Richenell spreekt accentloos Nederlands voortreffelijk zakelijk Engels en derhalve nationaal en internationaal inzetbaar.”
Storytelling
Als ervaren storyteller, heeft Richenell gedurende zijn verschillende managementposities bij Nike gewerkt aan meer dan 50 campagnes die hij met zijn team zowel online als offline in de markt heeft gezet. Tijdens zijn keynotes geeft Richenell unieke inzichten op de manier waarop de allergrootste merken en campagnes voor Nike, maar ook Vans, Timerbland, The North Face en Philips tot stand komen. Wat bij globale en succesvolle campagnes komt kijken en hoe de luisteraars deze storytelling technieken direct kunnen implementeren in hun business. Waar het vandaag vaak draait om de “Return on investment” en elk marketingbudget van tevoren moet aangeven hoe het terug komt in de business, lukt het de allergrootste merken ter wereld, om zo’n sterk verhaal neer te zetten en de klanten te binden, dat de consumenten terug blijven komen. Niet puur voor het product, maar voor de ervaring en dat begint met storytelling.
Influencer marketing / social media
Richenell kan zichzelf global branding expert noemen en heeft wereldwijde campagnes gedraait met een aantal van s’werelds grootste influencers waaronder Lebron James (één van de meest bekende basketballers van de wereld), Neymar en Cristiano Ronaldo (twee van de meest bekende voetballers van de wereld) terwijl hij over de wereld reisde voor zijn werk. Op dit moment is social media 1 van de grootste factoren waarin Richenell zijn expertise praktiseert. Richenell is hiervoor onder andere aan het werken met Mister Universe Turkey 2016 (met meer dan 100.000 volgers op instagram).