Hij was vaak betrokken bij transformaties: reorganiseren en herstructureren, start ups en vernieuwen. Hij werkte vooral in de automotive en mobiliteitssector.
Inmiddels werkt hij als zelfstandig adviseur op het gebied van strategie, innovatie, en transformatie. Daarnaast is hij actief als spreker en dagvoorzitter, en publiceert hij regelmatig via columns en blogs.
Zijn brede opleiding (geschiedenis en bedrijfskunde) en ervaring vormen de achtergrond in zijn verhaal. Innovatie is de rode draad. Technologie pusht verandering, de markt wil vernieuwing, en de wereld vraagt om oplossingen van grote vraagstukken rondom energie, klimaat, welvaart en welzijn. Innovatie is daarmee niet alleen een kwestie van techniek en “hardware”, maar heeft ook betrekking op organisatie, bestuur, samenleven.
Innoveren gaat niet alleen om het resultaat, het eindproduct. Innovatie gaat ook over de weg daarnaar toe, het proces.
“Kijken naar de toekomst is niet alleen een kwestie van leuke trends, maar begint bij hoe je kijkt naar de toekomst, hoe je je daar een beeld van vormt.”
Oude grenzen verdwijnen. Er ontstaan nieuwe combinaties van diensten, van technologieën. Kijkend naar bijvoorbeeld energie en mobiliteit, zijn auto’s nog steeds een deel van het probleem maar ze worden ook een deel van de oplossing. Connectiviteit, data, autonoom rijden en elektrische aandrijving zijn hierin de versnellers.
Hans Groenhuijsen vertelt en inspireert. Hij neemt mensen mee in zijn verhalen over innovatie en strategie, over technologie. Als “dwarsdenker” komt hij met mooie voorbeelden uit de praktijk, met heldere analyses, met vragen maar ook met antwoorden en conclusies. Hij zoekt snel de interactie met de zaal, maakt contact.
Hij is inzetbaar als (key note) speaker, dagvoorzitter en discussieleider.
Hij kan ook optreden als moderator/consultant bij strategie-sessies, werkconferenties en in-company meetings.