U bevindt zich hier:  Home  >  Harm-Jan Riksen

Harm-Jan Riksen

Harm-Jan Riksen Vergroot afbeelding

Deze Groninger voelt zich net zo makkelijk thuis op een internationaal congres met CEO’s als bij een regionaal seminar met vaklieden. Als dagvoorzitter bereidt hij zich altijd goed voor en zijn betrokken houding werkt aanstekelijk. Harm-Jan kan een bescheiden rol aannemen, maar indien nodig neemt hij moeiteloos het voortouw en leidt hij alles in goede banen. Met zijn vriendelijke inborst maakt hij weinig vijanden, maar achter die glimlach zit een scherp analyticus die kritische vragen kan stellen. Een sterk punt is zijn vermogen om complexe onderwerpen begrijpelijk te maken voor iedereen door met humoristische metaforen het publiek er continu bij te betrekken. 

Al vanaf de lagere school vermaakt Harm-Jan zijn publiek met muziek, cabaret en verhalen over onderwerpen die hem intrigeren. Zo kan hij als spreker boeiend vertellen over rijm als effectief communicatiemiddel, Google als de gevaarlijke verleider en natuurlijk over zijn belevenissen als Hollander in Zweden. 

Na zijn studie technische bedrijfskunde doorliep Harm-Jan een internationale carrière als marketing manager. Voor multinational HIAB werkte en woonde hij ruim acht jaar in Zweden, bezocht vele landen en organiseerde indrukwekkende congressen. Inmiddels is hij zelfstandig marketing consultant, interim manager en trainer. Naast het bedrijfsleven is Harm-Jan ook werkzaam in de culturele sector. Hij heeft gewerkt voor verschillende theaters en draagt de podiumkunsten een warm hart toe. 

Door zijn achtergrond spreekt hij behalve Engels ook vloeiend Zweeds en kent hij de Scandinavische cultuur als geen ander. Nog altijd onderhoudt hij intensieve contacten met het Zweedse bedrijfsleven en wordt hij ook door Zweedse bedrijven geconsulteerd. 

Mogelijkheden:

  • Dagvoorzitterschap & Discussie
  • Lezing standaard of op maat
  • Persconferenties & Productpresentaties
  • Brainstorm & Boardroom sessies
  • Customer panels 

Standaardthema’s voor lezingen: 

Rijm als effectief communicatiemiddel
Wat is rijm en hoe wordt rijm effectief gebruikt door politici, artiesten en reclamemakers? Waarom onthou je iets beter wanneer het rijmt? Wie is de hedendaagse Toon Hermans en wie bakt er helemaal niets van? Aan de hand van eigen onderzoek, onderbouwd met feiten uit de neurolinguïstiek, neemt Harm-Jan je mee naar de intrigerende wereld van de rijmtechniek. 

Google, de gevaarlijke verleider
Gelukkig krijgen we geen Elektronisch Patiëntendossier, hou jij je 06-nummer geheim en kijk je goed uit wat je Twittert. Maar ondertussen weet Google alles van je. Waar je werkt, van wie je houdt, welke auto je rijdt, welke ziektes in de familie voorkomen en op welke tijdstippen je van huis bent. Leuk hoor, die gerichte advertenties, maar wat doet Google nog meer met die informatie? En hoe weet je zeker dat een verzekeringsmaatschappij deze database niet laat hacken? Een fascinerend verhaal over de briljante strategie van Google en de donkere keerzijde daarvan. 

Hollander in Zweden
“Spreek ik met de loodgieter? Kunt u direct komen, want mijn ontlasting is niet in orde. Dat moet u even doorspoelen...” Harm-Jan kan uit eigen ervaring smakelijke en onsmakelijke anekdotes vertellen over het avontuur dat hij met zijn gezin beleefde in Zweden. Hij vertelt over het gestuntel met de taal, de cultuurverschillen en de Zweedse manier van zakendoen. Maar wat kunnen wij als Nederlanders eigenlijk leren van de Zweden? Genoeg, zo blijkt uit deze vermakelijke presentatie.

Is dat duidelijk?
Begrijpelijke taal, jip-en-janneketaal, leesbaarheid. Het derde kabinet-Balkenende ontketende in 2007 een ware rage met haar besluit om de begrijpelijkheid van overheidsformulieren drastisch te verhogen. Inmiddels heeft iedere zichzelf respecterende universiteit een begrijpelijke taalspecialist en maken tientallen taalbedrijven winst met jip-en-janneke-adviezen.
Maar niet iedereen streeft naar duidelijkheid. Bij verzekeringsmaatschappijen heb je het klassieke spanningsveld tussen wervende reclameteksten en beperkende polisteksten, artsen geven nou eenmaal vage prognoses en juristen verdienen hun geld juist aan de onduidelijkheid van de wet. Voor politici is onduidelijkheid soms een spelletje, soms een doordachte strategie en soms gewoon onkunde. Kortom: niets is duidelijk als het gaat om duidelijkheid.
Harm-Jan analyseert met humor het taalgebruik van bedrijfsleven en overheid, introduceert de jip-en-jannekeschaal, geeft aan hoe het zou moeten en ontneemt dan alle hoop op verbetering.

Multimedia impressie
Meer informatie
Meer informatie
Prijs:
€1500 - € 2000